Hyundai Ioniq 5 – 474 mil genom Europa

”Vilken Bil!” ”Har tidigare trott mig veta vad komfort är – men Ioniq 5 är i en egen klass!”

Orden kommer från Sune Nanberg som delar med sig av sin 474 mil långa Europatripp med sin Hyundai Ioniq 5

Vi märker en stor nyfikenhet kring elbilar men även att det förekommer en del myter. För att slå hål på dessa myter delar vi här Sune Nanberg upplevelser från hans 3 veckor långa Europaresa. Och visst gick det fint att resa utanför Sveriges gränser i en 100% elektrifierad bil.

 


Resrutt

Nynäsham – Rostock (båt) – Alsace (Tyskland)  – Juradalen (Frankrike) – Langedoc (Frankrike) – Ligurien (Italien) – Piemonte (Italien) – Bodensee (Schweiz) – Bayern (Tyskland) Rostock – Nynäshamn (båt)

Laddning

Då jag i Sverige enbart haft bilen under de kalla månaderna, så blir det betydligt trevligare att ladda när temperaturerna är 20+. Dock inga monsterladdningar, har som mest varit uppe i 244 kW, men i snitt har hastigheterna legat på 140-180 kW. Då jag är ny i elbils-gamet, så är det här ett område jag behöver utforska vidare, jag hade nog förväntat mig ännu högre laddhastigheter. Men för en resa som den här har det varit perfekt, man måste ju hinna fika också…

Jag har enbart haft med mig ChargeMyHyundai-kortet. Det har fungerat överallt förutom på en laddstation (men där fungerade inte kontokortet heller). 70% av laddningarna har varit på IONITY, sedan har det varit varierande leverantörer – alla accepterade mitt kort. Har fått första räkningen och känns som dubbelt så dyrt hos de andra leverantörerna jämfört med IONITY, men inga chockpriser.

ALDRIG kö, vi har åkt i Tyskland, Frankrike, Italien, Schweiz, Österrike. Det är enbart i Italien man måste planera lite mer då laddinfrastrukturen är sämre utbyggd – men det funkar.

Har i princip laddat efter ca 20-25 mil, eller tätare i de fall vi hittat en IONITY-station. Det har gett en bra rytm och en lagom bensträckare på ca 15 minuter. Som minst hade vi 5% kvar i Tyskland när vi kom till en laddstation, en avsiktlig planering men ett onödigt adrenalinpåslag. I stort sett alla hotell/B&B har erbjudit någon typ av laddning som vi utnyttjat.

Fran Sune

Körekonomi

På autobahn med marschfart på 120, ca 1,8 kWh/mil, i övrigt ca 1,6 kWh/mil. Stigningen över alperna låg jag på 3,5 kWh/mil, men det togs igen på nedvägen. Att cruisa genom småbyarna i Frankrike/Italien så är den så snål som 0,8 kWh/mil, men då går det sakta och lugnt.

Jag har gjort det enkelt för mig och enbart kört regen på auto, tycker det fungerar bra, slipper bromsa så mycket. Kanske kan man hitta en bättre körekonomi genom att ändra mellan de olika lägena, men det få bli en annan resa.

Mest kört med Ekonomi-läget, också det av lathet. I bergen körde jag normal/sport då den svarar bättre på styrningen.

– I Tyskland där jag enbart laddade på IONITY är snittpriset 2,5 SEK/kWh

– I Frankrike är snittpriset på IONITY lägre 1,8 SEK/kWh, för FASTNED 5,1 SEK/kWh och för HERAULT ENERGIES 4,0 SEK/kWh


Teknik

Har försökt använd motorvägsassistansen (HDA) så mycket som möjligt. Det är ovant i början men blir snabbt en bekväm vana. Har fungerat väldigt bra, slår av självstyrningen när det blir lite mycket trafik, annars får den vara på.

Autobroms vid parkeringar är väldigt hjälpsamt när det är trångt och sparar plåt/plast.

En funktion jag aldrig trodde jag skulle använda är självkörningen styrd med nyckel, men det har varit ovärderligt i alla de trånga parkeringsgarage vi har besökt. Låter helt enkelt bilen själv köra in de sista metrarna, eller komma fram när du vill ha den.

V2L var också en funktion jag inledningsvis skrattade lite åt, men ovärderlig med en vattenkokare, pressobryggare och genast har man gott eget kaffe med sig, blir lätt en vana…


Fran Sune 1

Komfort

Trots nästan 500 mil på 3 veckor hoppar jag gärna in i bilen igen. Jag är lång, men har inga problem att hitta en inställning som passar. Den är oerhört tyst vilket bidrar till att jag inte är dödstrött efter längre sträckor. Längsta sträckan vi körde var 68 mil.

Den lastar bra, och vi var två så på vägen hem fällde vi baksätena och fortfarande sikt bak, enda nackdelen då är att man inte kan fälla framsätena i viloläget.

Mycket bekvämt och bra att ha helt platt golv mellan förare och passagerare, Med autopiloten kan man då villa högerbenet väldigt bra.

Efter besöken på marknaderna och händerna fulla är auto-öppnandet av bakluckan guld värd, och trunken perfekt att stuva vinet från vingårdarna i.


Förbättringsområden

Navigationen, skulle uppskatta att den på egen hand räknade ut och föreslog laddstationer när man ställer in destinationen. Det är svårnavigerat och svårt att hitta laddstationer via navigatorn tycker jag. Jag har parallellt med den inbyggda navigationen använt ABRP och en ODB dongel, den har varit ovärderlig vid sidan av den inbyggda navigationen.

Vändradien är stor, och det märks i de trånga gränderna i de franska och italienska byarna, det avhjälps ju inte med en uppgradering så det får man lära sig att hantera.

Carplay – tappar kontakten alltför ofta, så den gav jag upp efter en stund.


Summering

Jag ångrar inte en sekund att vi slog till på Hyundai Ioniq 5. Som jag beskriver nedan så har den fungerat klanderfritt i nästan 500 mil i Europa, är så glad att slippa stå med bensin- och dieselpumparna, och istället snacka lite elbil i det rena laget.

Har varit lite orolig OM något skulle gått sönder då det inte finns lager med reservdelar till Ioniq 5 ännu, men resan gick ju oförskämt bra varför den oron var obefogad.

Helt enkelt en toppenbil som i alla fall i mitt fall helt och hållet svarar upp mot utmärkelsen årets bil!

Skribent Sune Nanberg, Stockholm


 

Läs mer om Hyundai Ioniq 5