Elbil genom Europa - Funkar det?
Vi lät våra kunder Roger och Carina dela med sig av sina upplevelser av att köra Hyundai Kona Electric till Moseldalen.
Vi har hört och läst mycket i media att köra elbil genom Europa kräver mycket planering och en plånboken full av olika elbolags plastkort och appar i telefonen. Frågan är, är det verkligen så 2023?
2022 tog vi ut vår andra Hyundai Kona men denna gång en med eldrift. Beslutet att skaffa en elbil hade föregåtts av mycket funderande runt denna energiform. Hur skulle det fungera när man skall ut och köra längre sträckor? Finns det tillgång till laddare när man ska ladda? Blir det många stopp som tar tid?
Vi kör inte mycket bil i vardagen, men när vi använder bilen blir det oftast längre sträckor och det kan bli oplanerade sträckor. Det ska då vara bekvämt och enkelt att köra bil. När vi valde bil och storlek på batteri valde vi därför 64kw batteri som gör att vi inte behöver ladda lika ofta och inte blir lika beroende av tillgången på laddare när vi är ute och kör oplanerat.
Jag satte mig ner med Ionity appen och Google Maps och gjorde en resplan för hur vi skulle köra, kunde ganska snabbt konstatera att det finns gott om laddare i Europa. Efter lite funderande och räknande kunde jag konstatera att det skulle inte vara några problem att ta bilen ut i Europa. Vi räknade ut att vi behövde göra jämna stopp efter cirka 2,5 timmar för energipåfyllning av både bil och oss själva. I förväg prickade vi in Ionity-stationer på kartan med jämna mellanrum samt att det skulle finnas möjligheter för korrigeringar efter resans gång.
Vi Åker från Karlstad en regnig måndagmorgon i juli med en fulladdad bil med siktet inställt på vårt första stopp i Stenungsund. Kommer fram till laddstationen som dränks med vatten från skyn och alla laddplatser upptagna samt en kö med fyra bilar framför oss. Första tanken var ”är det så här det kommer att bli på resan, väntan på att få ladda?” Vi fick vänta 30 minuter innan det blir vår tur att ladda, vi bestämmer oss ganska snabbt för att göra en liten korrigering i vår färd plan, vi tar inte lika långa stopp som vi planerat, vi fyller bilen till 80% och en kaffekopp till oss under tiden. Nästa stopp planerat till Helsingborg, samma visa med kö när vi skall ladda och väntan igen. Tar färjan över till Danmark och siktet inställt på Rödby. 2 timmar senare framme för att ladda bilen och vi får plats direkt vid en stolpe, denna gång laddar vi fullt för nästa dags färd genom Tyskland.
En natt på hotell innan nästa dags färd med slutmål Mosel, vi följer våran plan och gör de planerade stoppen längs Autobhan. De fyra stoppen som vi planerat fungerar helt perfekt, ingen väntan någonstans utan vi kan koppla in bilen och ladda direkt och vi får vår vila och kan fylla på med egen energi. Planen att bara ladda till 80% och göra nått extra stopp fungerar bra. Kortare stopp men något fler stör inte på något sätt.
Sista stoppet för dagen laddade vi fullt igen, då visste vi att vi skulle klara oss flera dagar utifrån vad vi skulle göra i Moseldalen och hur mycket vi skulle använda bilen. Ytterligare en laddning var planerad innan vi skulle vidare till Österrike några dagar senare. När vi skall ladda sista gången i Mosel blir vi lite oroliga när vi kommer fram till adressen som är utsatt för laddstation och det inte finns några laddstolpar där och dåligt med ström kvar i batteriet. Men efter lite sökande å får vi syn på laddstolparna på gatan bredvid.
Resan vidare till Österrike flyter på som planerat och inga som helst problem att komma intill för att ladda eller tillgången på laddstationer. Vägen hem väljer vi att åka efter lite mindre vägar upp genom Tyskland och inte heller här är det något problem att finna laddstationer. Åter i Sverige och laddning i Helsingborg, regn och kö för att ladda…
Slutsatsen vi drar är att köra längs Autobhan fungerar helt perfekt när man kör elbil, gott om laddstolpar som det är enkelt att komma intill och även om det var mitt i sommaren var det inga köer någonstans. Vi valde att sikta in oss på Ionity laddare men hade även några fler alternativ att ladda på men behövde aldrig nyttja något av dessa. När man tittar runt på de stora rastställena efter Autobhan kan man konstatera att det finns gott om alternativ att välja på och att Tesla har ett stort utbyggt nätverk.
Vi tittade runt lite på de ställen som vi bodde på och vilka laddningsalternativ som fanns och tillgången på laddstolpar och det är inga som helst problem att ladda en elbil, det finns fler alternativ att ladda än att tanka en bil med traditionella bränslen.
Text och foto Roger och Carina Sigrén